Hudy XRAY XB8R
Slovenského výrobce, firmu Hudy, není třeba našim modelářům nijak představovat. Ti, kdo se motají po závodních tratích, možná majitele a závodníka Juraje Hudého potkali jak u nás, tak v zahraničí. Mnoho modelářů používá nářadí a přípravky této firmy a řada jich také používá i kvalitní podvozky, které si našly velmi rychle uplatnění na tratích snad celého světa. Ať už jsou to podvozky 1:10, 1:18 nebo v posledních měsících podvozky buggy 1:8. My jsme uvítali možnost si podvozek prohlédnout, postavit a následně také odzkoušet. Z modelářského obchodu Hobbyteam, který sídlí v Praze-Karlíne, jsme dostali základní provedení modelu XB8 s označením „R“. Jde o model buggy v měřítku 1:8 s pohonem všech kol a pro pohon spalovacím motorem 21. Před léty, když jsem si poprvé přivezl z Německa několik kousků kvalitního nářadí, kde na rukojeti bylo vygravírované „Hudy“, jsem netušil, že se s tímto výrobcem budu setkávat v modelařině téměř na každém kroku.
S modelem XB8R dostáváme do ruky plnohodnotné náčiní s vysokou kvalitou zpracování určené k závodnímu ježdění. Model XB8, ze kterého „erko“ vychází, se stal modelem roku, který každoročně vyhlašuje časopis Race Car a splňuje díky moderním technologiím všechny očekávané požadavky. Je zde kladen důraz na dobré rozvržení hmotnosti při zachování nízkého těžiště. Výsledkem je pak kvalitní závodní off road podvozek. Když jsem viděl loni na světovém šampionátu ve Švédsku poprvé XB8 v akci, bylo jasné, že úspěchy na sebe nedají dlouho čekat. Model je dodáván jako kit v poměrně malé kartonové krabici, v úplném rozsypu, a je tak třeba krok po kroku sestavit jednotlivé skupiny a následně celý model. Přiložený podrobně zpracovaný manuál, který nás provádí jednotlivými kroky stavby, je bohužel jen v anglickém jazyce. Obrázky jsou pro neznalce jazyka však tak podrobně zpracované a detailní, že by nemělo v průběhu stavby dojít k pochybení. Jednotlivé operace sou děleny do jednotlivých kapitol, kterým přináleží odpovídající sáčky v krabici. V zadní části manuálu se dočteme vše, co potřebujeme o nastavení modelu vědět. Dopodrobna jsou tady s pečlivostí popsána všechna nastavení a možné změny.
Stavba začíná sestavením diferenciálů klasického složení, dva satelity a čtyři planetová kola. Náplně jsem použil dle doporučení výrobce-přední a střední je stejná a v zadním je použitý řidký olej. Následně se pokračuje sestavením celých náprav. Závěsy kol jsou umístěny na středovém domečku tak, aby bylo vše dobře přístupné. Ramena jsou navržena tak, aby si při velké pružnosti materiálu zachovala co největší tuhost pro dobrou stabilitu podvozku. Plastové díly jsou z tvrzeného plastu a kovové díly z kvalitní oceli. Obě nápravy jsou osazeny CVD Karbany. Pro seřizování záklonu rejdového čepu je použit unikátní systém I.A.C. (Integratet Adjustable Caster), který má XRAY patentovaný. Další novinkou je použití zalitých ocelových matic do plastových nábojů předních kol. Všechny nastavitelné „spojovačky“ vyrobené z kvalitní oceli jsou s pravo/levým závitem, pro snadné a rychlé nastavení potřebných hodnot.
Na středový diferenciál jsou z obou stran posazeny chlazené brzdové kotouče. Dvoupákové ovládání brzdy zaručuje dobrý brzdný účinek. Patky zavěšení ramen pro změnu geometrie je možné snadno vyměňovat. Mohutné 15mm silné tlumiče pérování je možné dle potřeby osadit pístky s různými průměry děr. Pístnice z 3,5mm kvalitní oceli vyhovuje nárokům na provoz RC buggy v extrémně těžkých provozních podmínkách. Montáž kuliček do pevných plastových ok umožňuje jednoduchý přípravek, který využívá těla motorového lože. Všechny rotující díly jsou uloženy v zakrytovaných ložiscích. Při stavbě jsem postupoval piodle rad v návodu a zachoval nastavení podle přiloženého setupu. Sestavení nápravy a domeček středového diferenciálu přišroubujeme k 3mm tlustému hlinikovému šasi. Pro vyztužení šasi je použita přední a zadní výztuha umístěná v podélné ose. Dále šasi osadíme nádrží a platem s boxem pro uložení přijímače a akumulátorů. Box chrání akumulátory s přijímačem jak před mechanickými nečistotami, tak před vodou. Serva jsou umístěna podélně po směru jízdy, servo pro ovládání řízení je posazeno naležato. Servoplato, stejně jako ukotvení sloupků řízení, jsou vyrobeny z kvalitního modrého karbonu. Přišroubujeme pružné a zároveň pevné bočnice a podvozek hned dostane robustní vzhled. Připevníme palivovou nádrž . Zbývá model osadit pohonnou jednotkou a RC vybavením. Motor osadíme třípaknovou spojkou, která je jako komplet součástí stavebnice. Montáž příslušenství a doladění jsou už jen odměnou za vytrvalost, se kterou jsme při stavbě postupovali.
Jen těžko jsem se držel při stavbě, abych neosadil model některým z celé řady nabízených, někdy více a někdy méně účelných, tuningových dílů. Manuál, který nás provádí stavbou, nám nabízí standardní nastavení, ale pokud si budeme chtít udělat vlastní setup, tak tady se meze nekladou. Pro ty, kteří chtějí využít poznatků zkušených pilotů, je na internetů připravena celá řada setupů předních našich i světových jezdců.
Při stavbě jsem našel jen pár odchylek od manuálu, ale ty jsou opraveny v přiloženém letáku. Trochu mě zarazil šroub, který jsem při montáži kuliček v přípravku ohnul, ale věřím, že jde o trestuhodnou nedbalost dodavatele spojovacích materiálů a že šlo jen o výjimku. Ostatně výrobce slibuje, že jakýkoliv poškozený díl přes vašeho prodejce bezplatně vymění za nový.
O kvalitách podvozku XB8, ze kterého „erko“ vychází, jsme se mohli přesvědčit nejen na našich tratích, ale už i na kolbištích prakticky všech kontinentů. Při vývoji zmiňovaného podvozku vycházeli technici z poznatků získaných na závodních tratích a snažili se poučit se z chyb, se kterými se potýkají ostatní výrobci. Jsou použity kvalitní materiály (Hudy Spring Steel) a při výrobě použity ty nejmodernější technologie včetně zpravování na CNC strojích. Výsledkem je pak perfektně zpracovaný model. XB8R v současnosti nemá konkurenta. Již v základním provedení dostaneme do ruky plnohodnotný model, se kterým se dá vyrazit na závodní dráhu.